Co to jest franczyza

Co to jest franczyza

Franczyza to model biznesowy oparty o sieć współzależnych relacji, między franczyzodawcą, a franczyzobiorcami, która pozwala im dzielić: znak towarowy, now how, marketing, dystrybucje.

Franczyza nie jest branżą, to sposób dystrybucji i prowadzenia biznesu, który można stosować w praktycznie każdym sektorze.

Zgodnie z ideą franczyzy, franczyzobiorcy nie są właścicielami franczyzy, marki czy firmy, którą kupują. Istnieje bowiem błędne przekonanie, że franczyzobiorca kupuje franczyzę na własność. Nabywają oni licencje czasową, która daje im prawo do prowadzenia i zarządzania marką zgodnie z warunkami franczyzobiorcy.

Model biznesowy franczyzy można interpretować jako połączenie pracy we własnej firmie z pracą w korporacji.

Kim jest Franczyzodawca

Franczyzodawca to firma, która sprzedaje prawo do korzystania z jej marki osobie trzeciej na prowadzenia biznesu. Umowa najczęściej dotyczy z wykorzystania marki, znaku towarowego, modelu biznesowego, procesów, zasobów i wiedzy. W efekcie mały przedsiębiorca może otworzyć np. sklep lub restaurację znanej i cenionej marki jako własny odział franczyzy.

Kim jest Franczyzobiorca

Franczyzobiorca to właściciel małej firmy, który prowadzi, odział franczyzy. Przeszedł proces zakupu licencji i łączy go umowa z franczyzodawcą. Franczyzobiorca prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z zasadami określonymi przez franczyzodawcę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.